命あるかぎり戦え。たとえどんなに孤独でも。
Inochi arukagiri tatakae. Tatoe donnani kodoku demo.


Swift as wind, silent as forest, fierce as fire, firm as mountain.

ACT 60 : Hijrah: Azam dan Niat

Posted: Thursday, December 17, 2009 by Syed M. in Labels:
2



بسم الله الرحمن الرحيم


Assalamualaikum.

Pertama sekali, ana nak ucapkan tahniah untuk 2 pihak.
  1. Pembaca blog ana sekarang.

    Tahniah, kerana anda masih diberi peluang untuk terus bernafas menggunakan udara yang Tuhan ciptakan, dan dapat melihat blog yang daif ini.. Juga, dapat kita menikmati Tahun Baru ni. Manakan tahu, sehabis sahaja membaca post ini, ada yang pergi meninggalkan kita, menuju ke kehidupan abadi. Allahu'alam. Oleh itu, jom kita mengucapkan syukur, Alhamdulillah, dan istighfar, astaghfirullah, serta memuji kebesaran-Nya, Allahu Akbar. Bukan untuk menakutkan, tapi lebih kepada mengingatkan. Barang ada yang terlupa, mati itu di mana-mana.

  2. Pemain bola sepak Malaysia untuk Sukan Sea Vientine 2009


    Tahniah, kerana membanggakan rakyat bola sepak Malaysia. Anda membuktikan bahawa kritikan negatif terhadap anda dapat dipertikaikan. Tapi, ingat…jangan rebah bila selesa di persada.

1 Muharram, detik yang istimewa buat umat Islam. Kerana ianya satu permulaan kepada tahun yang baru, dengan spirits yang baru. Membuka lembaran kehidupan dengan lebih bermakna, bukan sekadar celupan angan-angan kayangan.

Tapi, silapnya…Tahun Baru dibayangi Tahun Baru yang lain. Yang sepatutnya menjadi asing kepada kita. Tapi, disebabkan penerimaannya sejak kecil, maka ia menjadi satu yang sebati. Ya, 1 Januari.

Maka, bila 1 Muharram dilupakan, maka semangat hijrah itu mula pudar. 1 Januari disambut gilang-gemilang, 1 Muharram dibiar sepi. Tapi, masih ramai yang sedar apakah 1 Muharram tu. Alhamdulillah.

Bila sebut tentang Tahun Baru, mesti ramai yang akan ada azam baru. Bukan Mohd Norazam yang baru.

"Azam aku tahun ni nak dapatkan at least sorang awek."

"Aku azam tahun ni aku nak lepas exam. Dapat Anugerah Dekan."

"Azam aku tahun ni nak jadi anak yang soleh."

"Azam aku, aku nak kurangkan kg aku."

Macam-macam azam ada. Pelbagai. Bila Tahun Baru, azam mesti baru. Apa-apa perubahan, mesti melibatkan perubahan diri. Hijrah.

Hijrah. Kalau kita belajar dulu, bermaksud berpindah dari satu tempat ke satu tempat yang lain. Jika dikaitkan dengan sesuatu, mestilah ada kaitan dengan perubahan, bukan?

Bila nak berhijrah, kena setting niat. Ataupun bahasa Tahun Baru, azam. Ada hadis tak pasal hijrah ni?


Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin 'Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:

"Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu."


Hadis ni amat penting, antara tunjang kepada Islam. Sebab dia berkaitan dengan rukun pertama dalam ibadah, niat.

Macam kita nak buat sesuatu, mesti kena niat.

Tapi, ingat…niat kadang-kadang bleh jadi ilah kita. Apa pulak ilah ni? Kena faham maksud ilah ni. Kalau tak, semcam sia-sia sahaja syahadah anda. Semacam, bukan btul2. La ilaha illAllah.

Perkataan ILAH membawa kepada pengertian yang saling melengkapi. Untuk tujuan perbincangan, kita bahagikan ia kepada enam pengertian iaitu:
  1. Tuhan menurut pengertian lazim
  2. Tumpuan atau matlamat pengabdian
  3. Tempat perlindungan
  4. Tumpuan kecintaan
  5. Pemberi rezeki
  6. Sumber perundangan
(sumber, SaifulIslam. [KLIK])

Seperti mana yang ana katakan tadi, niat boleh jadi ilah kita. Sama ada ilah tu kepada Allah atau kepada dunia semata-mata. Fikir balik, selama ini, ada tak kita nak buat apa-apa bukan kerana Allah?

"Aku kena dapat tinggi TOEFL kali ni. Ni second time aku amek nih. Kalau tak, x lepas r nak g US. Malu siot!"

"Sebab Ana lah, saya dapat sembahyang blik. Bila masuk waktu tu, saya terus ingat apa yang Ana cakap dulu."

Ish3. Tapi, itulah...kita kadang-kadang terlupa dengan keTERIKATan kita dengan Allah. Lebihkan dunia dari akhirat. Jom istighfar jap.

Kalau apa yang kita hijrahkan tu berdasarkan Allah semata, insyaAllah, dapat balasan yang baik. Tapi, kalau kita berhijrah kerana dunia, kita mungkin dapat apa yang kita nak. Tapi, tidak mustahil untuk terlepas keredhaan Allah. Ke macam mana?

Jadi, jom kita set matlamat kita selepas ni. Jangan tangguh2...orang bertangguh tu orang yang hidupnya mati. Faham? Huhu.

Pertama, buang segala keBERGANTUNGan kita kepada selain Allah. Lepas ni, usahalah untuk takde lagi nak wat sesuatu sebab awek ke, pakwe ke, mak suruh ke, cikgu pakse ke....juz buat kerana Allah. Terbukti tenang dan efisien kerja kita. Terbukti!

Kalau kita nak bergantung kat seseorang ke, ape ke....mesti kena kenal dulu sape dia kan?
Jadi, nak bergantung pada Allah, jom kenal dengan Allah. Macam mana nak kenal? Buat research? Terpulang, tapi pastikan yang benar. Silap, boleh jadi Ayah Pin. Na'uzubillah. Bila dah kenal Allah, semangat nak bergantung tu mesti kuat gile...percaya habis r. Orait?

Lepas tu, ubah niat kerana Allah. Hanya Allah. Bukan lain. Semua niat, relatekan dengan Allah.

"Aku nak belajar sekarang, sebab Allah suruh cari ilmu."

"Aku tak nak procrastinate kerja dah, sebab Allah suruh jangan buang masa."

"Aku nak tahajjud, sebab Allah. Bukan sebab Ana lagi dah."

Faham macam mana nak buat? Tak faham...sila tanya. Jangan segan. Ana bukan pandai sangat pon.

Lepas tu, jangan lupa...'insyAllah'. Penting tu! Tapi, jangan salah guna 'insyaAllah'. Sebenarnya, ia digunakan untuk satu kepastian dan jaminan, bukan untuk sesuatu yang samar.

Macam ni, anda dah janji nak pergi jumpa kawan. Memang jadi la. Bile time macam ni, bleh pakai 'insyaAllah'.

Tapi, bila anda macam malasa jer nak penuhi tuntutan tu, atau ade benda yang lagi penting untuk anda selesaikan pada ketika tu, elakkan menggunakan 'insyaAllah'. Ini sekadar contoh.

Jadi, sempena 1 Muharram 1431, ana mengucapkan SELAMAT MENYAMBUT MA'AL HIJRAH. Semoga hijrah kita tahun ini lebih bermanfaat, kepada diri dan orang lain, dan diberkati Allah. Juga, berusahalah untuk mendapatkan redha-Nya. Hayati HIJRAH.



Jadi, mulakan hari anda, bukan dengan secawan nescafe, tapi dengan niat. Niat kerana Allah.
Allahu'alam.

ACT 58 : fikir kembali

Posted: Saturday, December 5, 2009 by Syed M. in Labels:
0



Kita hamba di dunia,
Mesti ada ujian dari-Nya;
Sabar itu kunci berjaya,
Jika tidak jadi aniaya.

Pernah dengar pantun ni? Memang tak pernah, sebab baru jer direka 2 minit yang lalu. OK, straight to the point.

Apa kena dengan sabar? Cuba kita tenangkan hati, relaxkan minda, muhasabahkan diri.Istighfar. Pernahkah aku bersabar selama ni? Bila kali terakhir aku bersabar? Adakah aku akan bersabar lagi? Fikir rakan-rakan, jom fikir sama-sama.

Pernah tak hadapi satu situasi yang mana ada yang tak puas hati dengan kita, walaupun kita rasakan kita di landasan yang sebaiknya? Bila dia mula mencerca atau membenarkan apa yang kita fikirkan salah, apa reaksi kita? Adakah kita perlu 'membalas' atau 'menerima'?

Ana pernah hadapi satu situasi, di mana ada pihak yang mencaci pihak Islam, dengan kata-kata kesat. Ana jangkakan pihak Islam ni akan 'menerima bangkai dan membalas dengan bunga', tapi lain yang terjadi. Makin ramai yang mencaci pihak yang menghina tu. Ada juga yang cuba menegur, tapi cacian makin bertambah. Apa pendapat anda?

Dalam satu lagi situasi, ada pihak yang menyokong perkara yang salah dan ada pembangkang. Yang menyokong terus menyokong, dan menggunakan sebahagian ayat suci untuk mempertahankan 'orang' itu. Yang membangkang cuba membetulkan, dengan segala bait-bait kata dan link-link. Tapi, yang menyedihkan, golongan pembangkang ini menggunakan perkataan2 kesat dan boleh menyinggung pihak penyokong. Pihak penyokong, seperti biasa, membalas dengan apa yang diterima…iaitu juga guna apa2 yg kesat. Jadi, apa pendapat anda?

Apa pendapat Rasulullah?


Ya, mempertahankan agama adalah sesuatu yang wajib. Apatah lagi mempertahankan syariat yang telah ditentukan pada umat Islam.

Tapi, apa yang salah di sini adalah CARA.

Dakwah juga perlu berhikmah. Apa maksud hikmah?




Berasal dari perkataan hakamun, yang beerti 'kebijaksanaan'.

Contohnya, jika kita berkata, "Weh, taubatla weh. Ko ni nak jadi kayu api kat neraka nanti ke? Setan la!" Adakah ini kita panggil hikmah? Sama sekali bukan.

Sabar dan berhikmah dalam berdakwah adalah sangat penting. Dipasang pula dengan keikhlasan dan ketaqwaan serta kesedaran akan tanggungjawab, dakwah tu akan jadi satu senjata yang paling kuat. Jika tak boleh bersabar, secara automatiknya hikmah itu akan pudar dan keikhlasan akan terhapus.

Ya, orang bukan Islam yang harbi dan orang Islam sendiri yang tidak faham akan menentang apa sahaja yang kita lakukan jika mereka anggap apa yang kita pertahankan itu bertentangan dengan ideology mereka. Tak kisah samada HAM, hak persamaan jantina, liberalism…

Tapi, sebenarnya, ramai yang menjadi hamba kepada semua itu adalah mereka2 yang tak faham, dan tidak tahu. Tak faham 3 perkara penting, especially to all of us as Muslims.

  1. Mengapa dilahirkan ke dunia?
  2. Apa tanggungjawab di dunia?
  3. Ke mana kita selepas ini?

Kita kena faham jawapan kepada semua ni. Nak faham? Lain kali kita bincangkan. Huhu.

Syed Qutb pernah berkata, perangilah mereka dengan kasih sayang. Siapa mereka? Jika waktu ana baru tahu dulu, untuk golongan musuh Islam. Tapi, lihatlah bahawa kata-kata itu adalah sesuai untuk para penegak agama. Kasih sayang di sini tak bermaksud pergi peluk cium atau belai mereka, tetapi dengan menggunakan kebijaksanaan kita.

Dengan peperangan bersenjatakan kasih sayang, automatic itu semua menggambarkan akhlak kita. Andaikan ana berkata begini kepada anda, "Korang ni macam bangs**, ingat korang bagus lah!" Sorilah, ana tak pandai nak reka ayat-ayat kasar cam org lain. Macam mana pandangan anda pada ana? "Kurang ajarlah ----- ni!" Mesti perkara-perkara negative yang berlari-lari di minda.

Jika mereka masih mencaci, perlukah kita bersabar, atau memulangkan cacian, atau berdiam diri? Jawapan ana, kita perlu bersabar dan pulangkan, bukan cacian, tapi kebaikan kepada mereka. Jangan pula membalas dengan tahi. Allah ada berfirman,

Dan tidaklah sama (kesannya dan hukumNya) perbuatan Yang baik dan perbuatan Yang jahat. Tolaklah (kejahatan Yang ditujukan kepadamu) Dengan cara Yang lebih baik; apabila Engkau berlaku demikian maka orang Yang menaruh rasa permusuhan terhadapmu, Dengan serta merta akan menjadi seolah-olah seorang sahabat karib. (Fussilat : 34)

Tolak kejahatan dengan kebaikan? Macam mana tu? Haa… itulah maknanya dakwah dengan cara berhikmah! Betul tak? Entah, ana pun tak pasti. Huhu. Tapi, anda boleh fikir sendiri kan? Dan, sabar adalah benda yang penting juga dalam berdakwah ni… kenapa erk? Jom tanya Allah…

"Wahai orang-orang Yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi Segala kesukaran Dalam mengerjakan perkara-perkara Yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)." (ali-Imran 3:200)

Bersabar di medan perjuangan. Adakah perlu bersabar hanya bila di medan tempur di Palestin? Adakah perlu bersabar hanya bila membidik sasaran di Iraq? Adakah perlu bersabar hanya ketika mengisi kelongsong peluru di Bosnia? Tidak. Medan kita adalah dakwah, tugas sebagai KHILAFAH di atas muka bumi. Ini menjawab soalan no.2 tadi.

Jika tidak mampu, jangan teruskan. Bimbang sasaran dakwah terkeliru, terpesong dan seterusnya menghentam kita kembali dan akhirnya lari dari kebenaran.

Tapi, bagaimana dengan tanggungjawab sebagai khilafah?

Tuntutlah ilmu, TAPI bukan niat untuk berdebat. Niat kerana Allah. Ikhlaskan dirimu.

Jadi, tarik nafas, hembus. Fikir dalam-dalam. Senyum. Allahu'alam.




ACT 42: Aidil Fitri

Posted: Friday, September 18, 2009 by Syed M. in Labels:
0


Assalamualaikum.

End of the holy month for this year (1430H), Ramadhan,is around the corner. The Muslims all around the world will celebrate the first day of Syawal, as a sign of glory and victory for completing 30 days of fasting. By the way, that day also will be a sign of the end of Ramadhan for that year and all Muslims pray(or should pray) for them to meet the next Ramadhan.

By this coming Aidil Fitri, I would like to wish SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI and MAAF ZAHIR BATIN to....

My parents
Syed Mazlan Sayed Yusof

Azmah Hj Taib


My siblings
Tuan Maizatul Elmi Syed Mazlan

Syed Muhammad Hawwari Syed Mazan
Syarifah Nurfatin Syuhadah Syed Mazlan


All my family members in
KELANTAN
TERENGGANU
PAHANG
JOHOR
KUALA LUMPUR

to all my teachers and friends of...
Tadika Yayasan Islam Kuala Terengganu

Sekolah Kebangsaan Sultan Sulaiman I
-1 Jujur-2 Jujur-3 Bersih-4 Uranus-5 Pluto-6 Neptune

Kelas Pengajian al-Quran dan Fardhu 'ain Terengganu

Sekolah Menengah Kebangsaan Chung Hwa Wei Sin

Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Sulaiman
Al-Amin Squad-Keri-Zuket-Zaro-Malek-Afif-Nasim-Safwan-Basyar-Jeli-Hakim-Amir-Faiz-Hisyam-Nazmi-Uzair-Pali-Cda-Hana-Akmal-Fatin-Qilah-Ashraf-Lyana-Dbah-(seme la...ramai sgt..sori3)

Sekolah Menengah Sains Seremban
Bdk2 Gamma!!!nk gamba, tgk sini!

INTEC UiTM Shah Alam
-Budk2 1/304-Irvine Fall '08-Eugene Spring '09-Psychology A Summer '09




my PERJUANGAN's friends...all the best in your journey...
-A'akif-Akh Saifuddin-Akh Naufal-Akh Firdaus Esa-Akh Najmi-Syarif-Zainal-Anas-Yasser-Amirul Mon-Megat-Akh Hafizan-Rafi-Mansur-Ainuddin-Ust Salam-Akh Faiz-Akh Haq-Akh Azlan-Ust Lokman-Ust Adtiff-and all of you...May Allah bless us on our way...


all facilitators and coaches of BTN Camp Tg Rhu, Sepang 3-7 August '09

and whoever else who know me...and insyaAllah I know you guys...

Dari Jawa Barat ke Kampung Medan,
Sambil berjalan sambil menderma;
Berlabuh sudah tirai Ramadhan,
Pentas Syawal kian menjelma.

Tidak kira miskin atau kaya,
Wajib kasihkan ibu dan bapa;
Gembira hati menyambut Raya,
Saudara seIslam jangan dilupa.

Lapangkan dada meriahkan suasana,
Gembirakan hati yang sedang merana;
Zakat tertunai, puasa sempurna,
Semoga Aidilfitri pernuh bermakna.

Mohon ampun hulurkan tangan,
Silap hamba mohon maafkan;
Suasana ibadat bermusim jangan,
sebagai hamba-Nya hati istiqamahkan .

Rindu benar orang tersayang,
Rindu dibawa ke mana sahaja;
Ingatilah orang tersayang,
Hati-hatilah di mana sahaja.

Ingat-ingatlah pada yang tua,
Ingat juga kita ini sama rata;
Salam Lebaran untuk semua,
Semoga Allah berkati kita.

***ampun jika tiada nama di atas, insyaAllah ada masa kita jumpa***


:.::.:Movie review:.::.:

Posted: Tuesday, July 21, 2009 by Syed M. in Labels:
0


Assalamualaikum pembuka bicara....

Hoho...baru habis tgk SHINJUKU INCIDENT, lakonan Jackie Chan. Pernah dengar? Kalau x pernh tau@tau sikit2, ana cdgkan g tgk cite ni...best!!! Tp, agak keciwa sikit coz citer ni kurg aksi lompat2 sepak terajang dr Abg Jackie kite ni.



Citernyer berkisarkan kehdupan sorang mamat yang berhijrah haram ke Jepun dari northeast China, sbb nk cari awek die yg dh ade kat sne. Smpai jer, die trus ditemukan ngn org2 yg senasib ngn die. Die jugak yang bwk perubahan besar kat komuniti besr Chinese yg ade kt situ smpai dorg ade power sendiri. Tp kan....life is a journey. Tgk sdiri kalau nk tau.....

Sbnarnyer....nk bawak ape yg boleh kite dpt dari citer ni. Bukan untk mengagumi ape yg dorang wat, tp untk blajar ape yg kite boleh blaja. Jackie, atau Steelhead dlm citer ni, berusaha utk naikkan maruah komuniti Chinese kat kawasan Kabuki-Cho, mase tu kat bwh pengaruh mafia Taiwan. Rasenye, tanpe die, xde org yg akan pikir utk pegi wat ape sje untk kwn2 die. Atas dasar 'brotherhood' yg dpegang, die snggup membunuh, menipu, mencuri n anything else yg against the law. Teringat main game Samurai Warriors 2, dimana ade watak Mitsunari Ishida, Kanetsugu Naoe n Yukimura Sanada yg berjuang based on honor, love and their friendship. Mgkin sekadr game, tp kalau kite lihat dri sudut lain, kite akan dpt ape yang sptutnye kite, khasnya sebagai org Islam dpat. Dalam sirah Rasulullah sdiri, ketika perjalann baginda ke Yathrib(Madinah), kat Gua Tsur, ape yg terjadi? Abu Bakar as-Sidiq sacrifice himself dgn meletakkn kakinya dlm lubg ular, bimbg ular tu serg Rasulullah. Daripd friendship tu kite dpt blajar another value, that is loyal.



Lain pulak dlm citer Shinjuku Incidents, Steelhead dikhianati kwn2nye yg pernh die tolong dulu. Die dh ckp jgn jual ddah, kwn2nye jual jugak...ckp jgn wat masalah , diorg wat jugak. So, where's their loyalty? Akhirnye, Steelhead....eh, spoiler plak....tgk sdiri k? Haha. Tp tulah yg ana nk tunjuk kat sini. Dalm kite bersahabat, honesty, loyalty and trust are the main elements. Bkn sekadr bershbt, ttpi jugak dlm komuniti yg besar mcm negara, masyarakt n kaum. Begtu jugak dlm agama...kalu kite tgk blik slepas kewafatan Rasulullah, yang mane ramai, yg tinggalkan Islam ke yg still dengan Islam? Selepas Rasulullah wafat, lebey kurg 300,000 yg join pakatan x nak ikut Islam, meningglkan sikit yg lainnya yg setia berpegg kpd Islam. So, mane dorg punye loyalty kepd Islam? Kat mane dorg punye sumpah yang mengaku Allah itu Tuhan dan Muhammad rasul-Nya? Hilang, sbb dorg ade agenda lain selain tu....mcm dlm game Samurai Warriors jugak, ade sesetgh tu kerana harta dunia, lupe jnji yg dorg penah wat kat kwn2 dorang....so, mcm mane dengan kite?

Betrayal? Sape x penah rase? Kekadang, kita akan rasa dikhianati tnpa org lain mahupun kita sedari. Macm kita berjanji dengan org tu, pastu org tu dengan senang hati jer disobey n ignore janji tu. That's a kind of betrayal. Namun, Allah x pernah khianati kita. Segala janji-Nya adalah pasti. Tengok sdiri kat sekeliling kite ni....apa yg Allah janjikan akan berlaku, so percayalah, negara Akhirat menunggu kita!!

So....byk lg nk setel....tulis lagi next time, insyaAllah!!!



===all for one, one for all===
===separa addicted dengan SW2, walau dh abis main setahun yg lalu===

...lalala...

Posted: Wednesday, June 24, 2009 by Syed M. in Labels:
4

:::CTIS 22:::
ALL THE BEST

:::BEBUDAK EUGENE SPRING:::
rindu korang weh...nanti kite wat reunion kat RIT. dh plan ni!!!

:::BEBUDAK IRVINE FALL:::
aku pun rindu kat korg...sori r kalu ade gathering yg aku x bleh nk ikut

:::EHSAN:::
ko r makhluk yg pernah, sedang dan akan jadi kawan baik aku selamanye...!

:::ADAM:::
ko...x tau nk cakp pe, i'll miss u, kowt...haha.

:::SARDIN:::
thanx for ur JIJIK....make my life colorful(chehhh!)

:::AJE:::
mu ttp saing aku aje...samo2 kito beruboh jadi lebih baik, k?

:::ZAMY:::
pergh...kalu x de ko, rasenyer x idup r aku kat IRVINE dedulu...ade mase, kite tgk DECADE MOVIE sesame

:::HAIRI:::
ko tetap komunis no. 1 INTEC, aku respek ko!!!

:::POPPII:::
teman se-RIDER aku....

:::SYIHAN:::
walau ko dh ade Sonya, aku ttp ingt ko...

:::AKIF:::
ade mase, kite race naik bulan ikut bawah tanah!

:::YUS:::
jgo 'bini' mu bebaik...

:::CAPEK:::
smart r mu...smoga jd dai'e yg berjaye!!!

:::AINUDDIN:::
walpn ko jrg blik bilik, aku x lupe kat ko!

:::NIZAM:::
thanx for everything, zam...

:::FAUZAN:::
be a great PRESIDENT!!!-hope so...ahakzz-

:::GOLONGAN MUIn (MAJLIS ULAMA INTEC):::
-azhar. yun & riduan- aku doakan korg bjaye dlm misi2 korg

:::=:::tu je kowt dulu:::=:::

Pahlawanku

Posted: Tuesday, June 23, 2009 by Syed M. in Labels:
2

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum w.b.t


Walau hari itu telah berlalu, namun hatiku tetap berkata,
"Tiada penamat buat hari itu!"

Ketika ku masih kecil, kau yang
bersusah payah menjaga kami sekeluarga. Walau kau sedikit tegas, aku tetap menyanjungmu.

Semuanya kerana
kegigihan dan kasih sayang yang telah kau curahkan kepada kami sekeluarga...

Teringat lagi ketika ku masih kecil, telinga kecil ini pernah di'ceroboh' oleh sang semut. Tanpa menghiraukan waktu, kau terus membawaku pergi ke hospital untuk menerima rawatan. Di waktu manusia sedang enak dibuai mimpi, kau masih berjaga....kerana kau menyayangiku.

Namun, aku jahil tentang kasih sayang. Aku masih kecil ketika itu. Tidak tahu berterima kasih. Alangkah bodohnya diriku ini. Pabila aku meningkat ke alam persekolahan, kau tetap juga menemani aku. Pabila rakan-rakan yang lain menunjukkan alat permainan yang terkenal ketika itu...DIGIMON...(hahaha), aku terus meminta kau membelinya satu untukku. Aku tidak mengerti yang keluarga kita bukannya orang kaya. Kau hanyalah seorang anggota polis yang gajinya tidak seberapa ketika itu. Hendak makan pun bersusah payah, inikan pula untuk alat mainan yang tiada guna itu. Bodohnya aku ini! Kenapa aku terikut-ikut dengan rakan-rakanku itu....

Tetapi, kau berjanji untuk membeli Digimon itu. Aku, sehingga kini hairan, dari mana duit itu datang... Benarlah apa yang ku dengar..."Seorang bapa akan cuba untuk memuaskan hati anak-anaknya kerana kasih sayang."

Aku ingat lagi janji-janji yang pernah ku buat di depan mu dan ibu.

"Abe Alif ngn Kak Emy berjanji untuk berusaha bersungguh-sungguh untuk berjaya dalam hidup!"

Adakah aku sudah melakukannya? Hanya Allah sahaja yang tahu...

Walaupun kau
dicemuh dan difitnah, kau tetap sabar. Aku kekadang menyimpan dendam terhadap 'mereka-mereka' itu. Tidak cukupkah dengan apa yang mereka lemparkan selama ini? Mereka dengki dengan kau...ya, dengki...kerana kau mendapat apa yang sepatutnya kau dapat dari usaha kerasmu selama ini. Mengelilingi satu daerah Kuala Terengganu untuk memastikan POLIS DIRAJA MALAYSIA terus bergerak dan menabur bakti kepada rakyat, tetapi usahamu dipandang remeh oleh 'mereka-mereka' ini. Aku pernah berjanji, aku akan ubah sistem ini!

Aku ingat lagi, semasa kau pulang ke rumah dengan kepala yang pening dan sakit, kerana dilempar batu oleh penyokong-penyokong
GILA parti pembangkang. Nasib baik kau memakai helmet keselamatan, jika tidak...

Hari itu, mahu sahaja aku pergi ke pejabat
PAS dan marah-marah, tetapi aku sedar siapa diri aku. Justeru, aku mahu jadi seorang yang berkuasa kelak, mengubah negeri ini menjadi lebih baik. Aku sedih melihatmu, pagi bekerja tidak tentu masa, malam pula menolong orang membaiki paip atau menyambung wayar, agar keluarga lain hidup bahagia juga. Walau ada cakap-cakap yang kurang menyenangkan, kau tetap gagahi, untuk menyara keluarga ini.

Kaulah pahlawanku, kesatriaku dan
BAPAku....

:::=:::tribute to
SYED MAZLAN SAYED YUSOF:::=:::
:::=:::[RF 120633]:::=:::
SELAMAT HARI BAPA
MAAFKAN ABE
DOAKAN KEJAYAAN ABE

~sayangilah mereka selagi mereka masih ada, bukan sekadar hari tertentu sahaja~

---SASER---

Posted: Wednesday, June 17, 2009 by Syed M. in Labels:
0

apekah...?

Posted: Sunday, June 7, 2009 by Syed M. in Labels:
4

USRAH
Bile terpandang@terdengar@tercakap@terjenguk perkataan ni,
ape biasenyer kwn2 fikirkan?

Adakah ini?


Atau ini?


Mungkin ini?(harap2 tak la...)


Tapi yang pasti...bukan ini la...


Well, setiap orang ade pandangan yang berbeze, cuma persoalannya betul atau tidak pandangan itu...

So, maybe dis time I wanna share wit u what I've got about the term...USRAH...

Ape usrah ni?
Dari segi bahasa, keluarga, famili.... Kalu dari segi teknikalnye, sekolompok kecil Muslim yang nak belajar dan amal ISLAM...

Usrah ni biasanya dipimpin oleh seseorg yg dikenali sebagai murobbi... Tp, name untuk murobbi ni byk, naqib, mentor,...etc.
Tp, sape plak murobbi ni? Terer sangat ke?
Nak cakap terer tu, x de la sgt. Cume, murobbi ni ade kelebihan sendiri, iaitu komitmen die, amat komited! Peranan die, didik ahli2 usrah ke jalan yang benar. Diorg bleh gak jadi...--> *ayah/ibu* *guru* *imam* *abang/kakak* *sahabat* *member*

Pastu, mesti ade org komplen nyer...confirm! Wat ape dtg usrah ni, wat penat jer....

Nak wat ape? Nak jadi BAGUS la... -nk tmbah ilmu dunia akhirat- -asah kemahiran yang ada- -kongsi suka duka- -bykkan amal ibadah- -cari member sbyk mungkin- -ade aktiviti ngn geng usrah- -isi mase lapang-

La....mende2 ibadah tu bley dpat kat masjid. Kalu nk enjoy ngn member x yah masuk usrah pun x pe!
Lain r! Usrah libatkan keterikatan hati sesame ahli usrah, bukan wat member just for main2 jer. Masing2 ade matlamat: bahagia dunia akhirat. Sahabat dalam usrah sahabt menangis dan ketawa!

Bukan usrah ni militan ke?
Pergh! Ni tuduhan palsu ni....sape la wat fitnah ni. Ape maksud militan sebenrnyer? Ganas ke usrah ni? Pernahke korang tgk kwn2 korang yang join usrah tu sepak terajang@paw orang atau acu pistol@senapang@pisau kat org? Kalu ade...same ade die sesat tau memg die ni pengganas...well, Kalu korang ckp usrah ni ganas, maknenyer korang pun anggap Rasulullah pun ganas r...? Dulu Baginda wat usrah kat rumah al-Arqam bin Abi Arqam...ingat x lagi?

Usrah ni untuk org baik2 jer, alim, ustaz ustazah je...
Weh, dh confirm tiket ke syurga ke? Golongan ustaz ustazah alim je ke nak jadi baik? Korang x nak jadi baik gak ke? Yang x sampai taraf ustaz ni la yang kene join usrah untuk perbaiki diri...
Usrah ni bosan! Duk mengadap murobbi jer kat surau, wat pe?
Eh, sape kate? Ingt kitorg ni duk terperuk kat surau jer ke...? Banyak r aktiviti kitorang wat...kekdg yang korang blum wat kitorg maybe dah wat...futsal, ice-skatting, mandi sungai, men bowling, makan2, jalan2, khemah....

Ha....usrah bukan setakat tu jer, kite dpt eratkan ukhuwwah sesame kite...dapt saling menasihati, kalu ade kwn2 kite yang 'kecundang' tu, at least dpt r kite tolong, kan3?

:::Tu jer kot...ana nak smbung study Psychology plak ni...esok test...:::

Permulaan dan seterusnya...

Posted: Saturday, May 23, 2009 by Syed M. in Labels:
8

"Camne? Anta kene bawak budak2 baru ni" bilang Akhi Saifuddin.
"Err...ana mane pandai, bagi Akif jer la, die terer sket." balasku.
"Eh anta ni....kate nk fly, cmne ni?" Akhi Saifuddin terus menepuk-nepuk aku. Hanya senyumanku yang membalas kata-kata naqibku itu.

Aku mengimbau kembali, sejarahku....bagaimana aku boleh berada di landasan ini.

"Alip, hari ni ade cramoh kat jalan pusara.nk ikot dop?"
"Cramoh? atas kubor ke?"
"Mane ade. Hasan kate kat rumah kat jalan tu r."
"Brape lame?"
"Hasan kate g dlm pkul 10, abis petang r."
"Bia btul mu. cramoh ni besenyer dlm 2 jam jer.x pe r.mu amek aku kat umoh.Bleh?"
"Ok. Aku miskol mu."

Terlintas di fikiranku. Ceramah apa sampai berjam-jam. Tetapi, aku memang suka untuk menyertai apasahaja program keagamaan, lagipun ibu bapaku tidak menghalang. Aku pun sedang bercuti panjang.

Sesampainya aku di venue, aku disambut rakan lamaku, Hassan Amin. Perwatakannya banyak berubah sejak kali terakhir aku bertemunya. Dia kelihatan seperti orang yang 'alim dan warak. Aku berpeluang bertemu sahabat baru di venue, Mansur dan Ainudin. Kedua-dua mereka berperangai amat baik. Di situlah, aku bertemu dengan naqib pertamaku, Ustaz Lokman dan Ustaz Salam. Dari mereka, aku belajar sesuatu yang baru dan membuka sedikit demi sedikit tentang pandangan terhadap apa makna 'dakwah" yang sebenarnya...

Kemudian, aku dipelawa ke Serdang. Aku fikir, hanya untuk berjalan-jalan. Tetapi, sangkaan ku meleset kerana aku menerima sesuatu yang lebih baik daripada itu. Aku mula mengenal ukhuwwah serta nikmat hidup Islam dan Iman. Ku sangkakan sehari dua, tetapi berlanjutan sehingga hampir seminggu. Dari Kuala Terengganu, kami tiba di Shah Alam dan terus Ustaz Salam meninggalkan aku dan Hasan di INTEC untuk mengikuti rehlah bersama pelajar INTEC. Di situ, aku mengenali mereka-mereka yang komited dengan kerja-kerja dakwah dan aku akan bersama mereka memandangkan sebulan lagi kakiku akan melangkah ke INTEC. Kemudian, kami ke Serdang. Mengenali susah payah orang berdakwah. Kemudian ke Perak, mengunjungi ikhwah yang sedang belajar di UTP, ke Pulau Pinang, mengenali mereka-mereka yang akan menjalankan kerja dakwah di Matrikulasi Pulau Pinang dan sekitarnya. Kemudian, turun ke Shah Alam kembali, belajar betapa pentingnya dakwah ini. Turun ke USIM, bertemu kembali shabat lama, Mansur. Kemudian, pulang ke Terengganu....

Namun, betul apa yang dikatakan. Jalan kebenaran adalah jalan yang melukakan tetapi destinasinya adalah syurga. Sesampainya di INTEC, aku diserapkan ke dalam kumpulan usrah yang dikendalikan oleh Akhi Saifuddin. Tidak sampai seminggu aku berada di dalam kumpulan itu, panggilan dari Terengganu mengejutkan aku.

"Abe ikut usrah ke?"Ibuku bertanya.
"Ikut. Ade abang-abang kat INTEC ni ajok."
"Tak yah ikut lah abe. blaja dulu, dakwah2 ni lepas ni la."

Kedengaran suara ayahku berada di talian.

"Abe ikut Ustaz Salam lagi ke?" Nadanya tegas.
"Abe dok jupe lagi die..."
"Abe kate abe ikut usrah?"
"Ye lar, tapi tak tau yang Ustaz Salam handle ke tak..."
"Abe tau dok, Ustaz Salam tu penipu!" Aku terus terkesima dengan penyataan itu.
"Die pau duit budak. Kawan Cikgu Man royak. Die dulu pensyarah KUSZA. Dia tu giler isim. Jangan ikut usrah2 ni. Ade yang sesat!"
"Abe ikut yang btul ni. Ba takyah la bimbang!"
"Takyoh la...ba dgr byk citer ni....Kalu abe ikut usrah jugok, ba amek abe blik!"
Terus mulutku terkunci
"Abe ikut yang btul ni...btul!Abe dok ikut yang sesat! Kalu sesat, abe tinggal doh lar. Abe tahu yang mane sesat, yang mane x! Wat ape ba ato abe gi klas agame nyer slame ni?"

Air mataku mula mengalir. Aku berasa bersalah yang amat sangat kerana aku tidak mampu untuk menahan perasaan sedihku untuk dua sebab:usrah dan ibubapaku.

"Ba nk royak jer...tp jgn ikut usrah ke ape ke, nanti die bwk abe gi bom sane, bom sini, mcm mane?susah ke org pulok!"

Dalam kesedihan itu, aku mahu juga tergelak, kenapa bapaku masih berfikiran begitu?

"Abe akan ikut jugok, x kire r mcm mane pun!" Terus, aku memutuskan talian dan menelefon Ustaz Lokman.

"Mane ade Ustaz Salam macam tu. Die mane penoh ngajo KUSZA. Die tu hafiz al-Quran, takkan gler kot. Tu ustaz lain, Alif jangan bimbang. Cakap slow2 ngn parents, ok?"

Aku bersyukur, Ustaz Lokman masih mengingati aku. Terus sahaja aku mendail nombor bapaku.

"Ba, tu ustaz lain, bukan ustaz Salam. Ustaz Salam x pernah ngajo kat KUSZA, tp die ngajo kat JAIPETRA, Kelantan. Die hafiz Quran, xkan die gler kot..."
"Tp yang pnting, jgn ikut usrah.Blajo dulu. Ba nk suruh Bukit Aman cari maklumat pasal Ustaz Salam ni. Banyak kes doh pasal die ni! Abe blajo!"

Aku terus menangis. Titisan airmata membasahi bajuku. Nasib baik roommates aku tiada.

Panggilan kedua berdering. Pak Su aku.

"Pok Su dgr abe ikut usroh ko?"
"Abe ikut, tp hok btul, bukn hok sesat!" Cepat berita tersebar
"Abe Alif jgn terpengaruh...kalu Pok Su tahu, Pok Su amek blik abe!"

Aku menahan sebak. Tidak mahu isakanku didengari. Aku hanya mengiyakan sahaja.

Itu baru hari pertama. Tangisanku untuk mempertahankan usrahku. Jiwaku. Nafs-ku.

Hari kedua juga aku menangis. Kerana hal yang sama.

"Abe kalu syg umi, blajo dulu. x yoh la usrah2 ni..."

Tinggalkan usrah? Tidak sesekali! Biar aku menangis di dunia ini, janganku menangis di akhirat kelak. Tapi, peringatan ibuku itu umpama satu hirisan sembilu.

Pulang ke kampung, orang mula menyoalku dan mempertikaikan pendirianku.

"Wat gapo la dakwah2 ni, blaja dulu. Tanggung umi ngn ba dulu, bru dakwah2. Cri pitis, pastu bg ko umi ngn ba mu ni dulu."

Jika ini matlamat hidup orang kini, kitaran bodoh terus berputar.

Dua hari aku menangis. Kerna hal yang sama. Tidak pernah selama itu aku menangis. Naqib aku, tempat aku luahkan segala perasaan dan cerita. Aku mendiamkan diri dari ibu bapaku. Tidak menghubungi mereka selama beberapa hari. Aku cuba menguatkan jiwaku ini.

Aku tekad. Menipu ibu bapaku. Menipu bapa saudaraku. Menipu keluargaku.

Usrah kukatakan mesyuarat. Naqib kukatakan mentor. Dauroh kukatakan program. Aku hanya ceritakan apa yang perlu sahaja. Aku sudah tekad. DAKWAH JALANKU!

Namun, aku dah tak tahan menanggung beban ini lagi. Aku dah tak sanggup menipu lagi. Aku dah tak sanggup berselindung lagi. Aku sudah tak tahan. Bebanan semakin berat. Kemudian, aku teringat kisah Rasulullah s.a.w. Baginda berdakwah secara siriyyah (rahsia selama tiga tahun). Baginda dapat menahan segaa dugaan selama itu. Tetapi, aku nak berputus asa?

Ya Allah...bantulah hambamu ini! Kuatkan hatiku ini! Bimbinglah aku!

"Kamu akan berdosa selagi orang kafir kat UK tu tak tahu tentang ini!"

Aku terkejut dengan kenyataan itu, berkaitan Penyaksiaan kepada Syahadah.
Aku pulang ke bilik dengan perasaan takut dan gementar, kerana tanggungjawabku sungguh besar. Tapi, aku terus menipu ibu bapaku untuk mengabdikan diri kepada Allah yang satu. Berdosakah aku? Akukah yang salah?

Hari-hari terus berlalu, dan aku masih melaluinya.
Berbekalkan kesedaran tanggungjawab dan ketulusan hati.
Tapi aku kekadang masih ragu dan sangsi,
adakah mampu ku berjalan di atas landasan ini?
Aku lemah, tiada upaya....

Aku terus mencari....
kebenaran hakiki....
Takkan ku biarkan airmataku,
mengalir tiada erti....




umi....i love you

Posted: Sunday, May 10, 2009 by Syed M. in Labels:
3

Assalamualaikum....

Tanggal 5/9/1990, seorang bayi yang comel dilahirkan oleh seorang ibu yang penyayang...
Bayi itu dijaga seperti emas, dibelai dengan lembut dan dididik dengan penuh kasih sayang. Ibu bayi itu tidak lekang menjaga anak kesayangannya itu dengan penuh cinta dan harapan....

Namun, segalanya bukan indah seperti yang diimpikan. Bayi itu menghadapi masalah untuk bercakap dan berjalan selama 3 TAHUN. Namun, itu semua tidak mematahkan semangat dan meluluhkan hati ibu untuk terus menjaganya....

Bayi itu membesar menjadi seorang lelaki, hasil kasih sayang, belaian cinta dan tanggungjawab seorang ibu. Pelbagai kejayaan dikecapi dan rasa syukur dipanjatkan ke hadrat Ilahi. Namun, lelaki itu tidak sedar siapa di belakang kejayaannya selama ini. Walaupun dia menyedarinya, namun itu semua di atas kertas, ditulis di pena untuk karangan semata. Lelaki itu terus meminta, meminta untuk keselesaan di dunia tanpa memikirkan ibunya. Ibunya hanya menurut apa sahaja kemahuannya.

Kemudian, lelaki itu sedar atas kealpaannya. Dia sedar yang dia takkan berjaya sampai di sini tanpa kasih sayang seorang ibu. Lantas, dia mencintai ibunya lebih dari dirinya sendiri... Dia menolak cinta yang dijanjikan di dunia dan terus menyayangi ibunya. Ibunya mungkin tidak perasan tentang perubahan sikap anak kesayangannya itu..tetapi beliau tidak kisah kerna dia amat menyayangi anaknya itu.

Segala isi hatinya yang terpendam diluahkan kepada ibunya, rahsia hati, impian, cita-cita dan apa sahaja...walau di mana sahaja lelaki itu berada.

Jika lelaki itu jatuh sakit, ibunya yang paling resah...ke sana ke mari memikirkan nasib anaknya itu. Anaknya berasa berasa amat bersalah, lalu kemudiannya dipendamkan sahaja sakitnya itu.

Pulangnya ke rumah bukannya sekadar pulang bagi lelaki itu...tetapi terkandung seribu makna yang terpendam. Terus sahaja dia memeluk ibu dan bapanya dan mencium keduanya, tanpa dilupa adik-adiknya yang lain.

Perginya dari rumah juga bukan bermakna terus pergi, tetapi terpaksa meninggalkan ibu yang tersayang yang mungkin bermakna pergi untuk selamanya, bertemu Yang Esa. Namun, kata-katanya "abe, belajar sungguh..." menaikkan semangatku untuk tidak hanya belajar untuk diri, tetapi juga untuk keluarga dan agama.

Tanggal 10/5/2009, atau Ahad kedua Mei setiap tahun...Hari Ibu disambut di seluruh dunia..namun lelaki itu masih belum menghubungi ibunya...kerna dia tidak dapat menahan perasaan rindu mahu memeluk ibunya. Inilah antara masa yang terbaik buat anak itu untuk meluahkan rasa kasihnya terhadap ibu secara rasmi...walau kasih sayang terhadap ibu bapa tidak hanya pada hari-hari tertentu sahaja...Jika dihubungi, nescaya lelaki itu tidak tahu apa yang mahu diungkapkan kerna biasanya kata-kata tidak dapat menggambarkan apa yang mahu diungkapkan.

SELAMAT HARI IBU buat ibu-ibu di seluruh dunia. Percayalah, nikmat yang Allah berikan kepada ibu-ibu yang menyayangi anak-anak mereka amatlah besar...

Buat mereka yang berjauhan dengan ibu mereka...ucapkanlah sesuatu yang manis buat ibu mereka...bukan hari ini sahaja...

Bagi mereka yang kehilangan ibu yang amat mereka kasihi, doakanlah mereka...mintalah kepada Tuhan agar selamat mereka di alam yang bakal kita tempuhi...

Lelaki itu adalah penulis...

UMI...
ABE SAYANG UMI SANGAT-SANGAT...
ABE JANJI AKAN UBAH DUNIA INI UNTUK KESEJAHTERAAN MANUSIA...
ABE AKAN SENTIASA JAGA UMI...
SAMPAI KE AKHIR HAYAT...
WALAUKU MENGIDAMKAN SYAHID...
SYAHIDKU DI ATAS RIBAMU, UMI...
air mataku hampir tertumpah semasa menghabisi post ini...
UMI ADALAH SEGALANYA BUATKU....

Penulis bersama ibunya...(AZMAH BT HJ TAIB)

Hadis Rasulullah SAW mengenai ibu

1. Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayangnya yang
lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah s. a. w. akan
hal tersebut, jawab Baginda s. a. w., "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan
doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia".

2. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka
beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah s. w. t. mencatatkan baginya
setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

3. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah s. w.
t. mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah s. w. t.

4. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa
seperti keadaan ibunya melahirkannya.

5. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu
tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.

6. Apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka
Allah s. w. t. memberinya pahala seperti memerdekakan 70 hamba dengan ikhlas
untuk membela agama Allah s. w. t.

7. Aisyah berkata, "Aku bertanya kepada Rasulullah s. a. w, siapakah yang
lebih besar haknya terhadap wanita? Jawab Rasulullah s. a. w., "Suaminya".
"Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jawab Rasulullah s. a. w, "Ibunya".

8. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah
panggilan ibumu dahulu.

9. Syurga itu di bawah tapak kaki ibu.


really miss you...

Posted: Sunday, April 26, 2009 by Syed M. in Labels:
0

Assalamualaikum...

Two days one night at PD, and it bring lot of memories for me...
A glance to the first day in Eugene...

I felt that I'll be alone in this class...no laughter, joy, or anything that I had been passed through in Irvine 2008. I sit on the last row, and at the last column, I felt that this class will be a serious class, when no 'bomb person' like Firdaus and Zamy. At that time, I missed Irvine so much....

I had the chance to get know Syahmi and Yameen. I really thought that they were quiet...and I thought that I can't get along with them....I've already knew Wak before this but we didn't get along last semester. Ali and Nawi, I thought them as the 'gangster' (seriously!) based on their appereance. Aje, no need to know better because he is my roommate.

Days by days, I found that this class is just the same with the past Irvine, or much more better. I can get to know Nani, Syaza, Lina(sorry, I hardly remember your name at that time), Alya, Diyanna(Nadiyya!), Aly and Nawi, and I found that they are not quiet at all, just inject some 'bomb' and they 'explode'! I really miss you guys... and, I also named the zone of me, Wak, Syahmi, Yameen, Lina, Syaza, and Nani as the Q zone.

Ms. Nadeela once asked me, why you so quiet in class, not the same as the last semester? I in doubt to answer it, as the two answer came out from my mind...between the condition of the class where the people there were too shy to speak or maybe I the one who is shy? Ms. Nadeela answered first one, and later I found that the latter is correct. I were too shy to 'bomb' the class. What I need to do is get to know more Eugenius...perfectly.

As the hours and days pass through, I get to know more Eugenius...Hazirah, Shima(music app), Sayha, Hayatun(crime solving), Izzah, Shuque, Sha, Ika, Bobo...(sorry if I miss somebody because my tears already started drooling).I missed their laughter, their smile.... I still remember what I mentioned in my introduction speech, "...I really love my family and friends, and I will protect their smile forever...". I also learned that they are my inspiration to stay in INTEC...

At PD, we enjoy everything we can...and I don't want to upload the pics here because if I view again my blog, I'll be remember tham again, and maybe tears will burst. Hahaha, maybe that quite embarassing, but that what I feel now. Everyone laugh, and smile. And I attracted to one of the smile....however my policy is I have no right to love except for my only GOD. "Ya Allah, hapuskan rasa rindu and kasih ini kerna aku tak tahan untuk mengingati mereka lagi" That's what I want to do now, but I can't because I really miss you guys...

EUGENE SPRING 2009
Diyanna (The Boss)
Ashee (The Teacher)
Zeroth (The Planner)
Aqilah (The Mafia)
Shima (The Singer)
Say-Ha (The Gangster)
Hayatun (The Mother)
Izzah (The Quiet)
Shu-Que (The Commander)
Sha (The Bomb Master)
Ika (The Gorgeous)
Bue-Bue (The Shocker)
Alya (The Shining One)
Nani (The Stopper)
Syaza (The Shining Killer)
Lina (The Silent Bomber)
Ali (The Artist)
Nawi (The Mindmaker)
Ajay (The Monster)
Yameen (The Older)
Syahmi (The Musician)
Fuad (The Mastermind)
Alif (The King)

(P/S: sory for being too emotional...but this is ME! eugene, I MISS YOU FOREVER! go go FLY!)

SPECIAL THANKS TO
Ms Nadeela (American Cultural Studies)
Ms Zulia Aini (Precalculus)
Ustaz Wan Ismail (Fundamental of Islamic Akhlak)
Prof. Dr. Habibah Ashari (Fundamental of Speech Speech Communication)
Mdm Suzana Meor Abd Aziz (Advanced Composition)
Ms Dhayapari (Critical Thinking)
Mdm Mimi Sophia (Biology - Lecture)
Mr Ishak Mustapha Kamal ( Biology - Lab and Tutorial)
HEP
OSSP
Ko-PLN Facilitators
INTEC Lecturers

for your support in SPRING SEMESTER 2009




Related Posts with Thumbnails